Już od 1 września 2015 roku można składać aplikacje do XII edycji konkursu Turystyka Jutra, którego celem jest promocja turystyki zrównoważonej.
Nagrody ‘Turystyka Jutra’ (Tourism for Tomorrow Awards), to jedne z najbardziej prestiżowych nagród na świecie w branży turystycznej, nadzorowane przez Światową Radę Podróży i Turystyki (z ang. World Travel & Tourism Council, w skrócie WTTC) z siedzibą w Londynie.
Aplikację można składać w terminie od 1 września do 16 listopada 2015.
Lista finalistów zostanie ogłoszona w styczniu następnego roku, a zwycięzcy w czasie oficjalnej ceremonii rozdania nagród w kwietniu.
Kontakt:
Wszelkie pytania w związku z konkursem można kierować w języku polskim do
Agaty Zborowskiej, Tourism for Tomorrow Manager (agata.zborowska@wttc.org).
Szczegóły konkursu można znaleźć na stronie: wttc.org/tourism-for-tomorrow-awards/apply/
Kogo wyróżnia konkurs Turystyka Jutra?
W konkursie wyróżnione zostają firmy i organizacje, które minimalizują negatywne skutki oddziaływania turystyki w sferze ekonomicznej, przyrodniczej i społeczno-kulturowej, a jednocześnie maksymalizują korzyści z niej płynące. Co to znaczy? To znaczy, że wszystkie podmioty działające na obszarze turystyki, dbają o miejsca odwiedzane przez turystów, wspierają inicjatywy dbające o ochronę środowiska i ją promujące, namawiają do kupowania lokalnych produktów przez turystów jednocześnie wspierając lokalną gospodarkę i wytwórców dóbr czy rzemiosła, chronią dziedzictwo kulturowe, edukują turystów pokazując unikalność danego miejsca.
Co najważniejsze, turystyka jest budowana na bazie długoterminowej współpracy między różnymi organizacjami rządowymi, pozarządowymi, regionalnymi, firmami turystycznymi, hotelami i innymi zrzeszeniami z nią związanymi. Ta wzajemna współpraca jest kluczem do sukcesu.
Kto może składać aplikacje?
W konkursie mogą wziąć udział małe, średnie i duże firmy turystyczne, hotele, pensjonaty, parki narodowe, rezerwaty, różnego rodzaju projekty, czy inicjatywy (np. szlaki rowerowe, projekty promujące transport alternatywny lub turystykę ekologiczną), regiony, miasta, oraz różnego rodzaju stowarzyszenia.
Korzyści dla finalistów i zwycięzców konkursu wynikające z udziału:
• Wyróżnienie w konkursie to nie tylko korzyści materialne, ale również możliwość nawiązania kontaktów i współpracy z innymi organizacjami i firmami, możliwość poznania ekspertów w dziedzinie turystyki, oraz wyjątkowa okazja do promowania nie tylko firmy, ale również Polski, jak i regionu z którego pochodzi zwycięzca. Jest to wyróżnienie na skalę światową.
•
Rozgłos i darmowa reklama o wartości ponad 800 000PLN – zarówno finaliści jak i zwycięzcy są promowani przez patronów medialnych. W 2015 reklamy i artykuły o finalistach i zwycięzcach zostały opublikowane w m.in.: Time Magazine, Financial Times, Washington Post, Reuters online, Examiner.com, Bloomberg Business Week, Travel Weekly, Fortune Magazine. Wartość artykułów w prasie w 2015 roku wyniosła w sumie ok. 220.000USD (tj. ponad 800 000PLN), stanowi to niepowtarzalną okazję uzyskania bezpłatnej reklamy i promocji na całym świecie.
•
Bezpłatne zaproszenie na corocznej konferencji Światowej Rady Podróży i Turystyki, w 2016 roku w Dallas w Teksasie, USA. Zjazd ten jest okazją do poznania liderów z branży turystycznej i nawiązania kontaktów z ekspertami ds. turystyki. Sama wartość jednego zaproszenia to ok.5000 USD (tj. ok.18.500PLN).
•
Bezpłatny lot i zakwaterowanie w czasie Światowej Konferencji (Global Summit ) w Dallas, w Teksasie, w terminie od 5 do 7 kwietnia przyszłego 2016 roku, dla każdego z piętnastu finalistów.
• Ceremonia rozdania nagród oglądana jest co roku przez ponad 500 zaproszonych delegatów, w większości dyrektorów i liderów renomowanych firm turystycznych oraz reprezentantów władz. Jest ona również transmitowana na żywo na stronie internetowej Światowej Rady Podróży i Turystyki. Jest to możliwość pokazania liderom swoich osiągnięć w dziedzinie turystyki.
• Promocja i artykuły w miesięcznym biuletynie ‘WTTC Tourism for Tomorrow’ publikowanym w Internecie na stronie WTTC dedykowanym turystyce zrównoważonej, czytanym przez ekspertów z branży turystycznej:
http://www.wttc.org/tourism-for-tomorrow-awards/newsletter/2015/april-2015.
Wybrane ciekawe przykłady - zwycięzcy i finaliści poprzednich edycji
• Organizacja Turystyczna Lublana ze Słowenii
Wspólne osiągnięcia Organizacji Turystycznej Lublany oraz Urzędu Miasta są przykładem współpracy, która wpłynęła pozytywnie nie tylko na ‘zielony’ wizerunek miasta wśród zagranicznych turystów, ale również poprawiła warunki życia jego mieszkańców. Lublana została wyróżniona w tym roku(2015) za szereg działań mających na celu udostępnienie mieszkańcom miasta i turystom atrakcyjnej przestrzeni publicznej, między innymi w oparciu o usługi transportu alternatywnego, rozbudowę szlaków rowerowych w mieście, modernizację i przebudowę bulwarów wzdłuż brzegów rzeki Lublanicy, zamknięcie centrum miasta dla ruchu samochodowego i stworzenie deptaku i promenad, co przyczyniło się do rozwoju infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej i wpłynęło pozytywnie na rozwój ekonomiczny lokalnych restauracji, kawiarni i innych małych przedsiębiorstw. Ponadto Ljubljana zainwestowała w promocję kuchni regionalnej, wsparła szereg restauracji i wzbogaciła ich ofertę o potrawy przygotowywane według tradycyjnych receptur, oraz stworzyła cały kalendarz imprez promujących lokalną kulturę, sztukę i rękodzieło.
Zwycięstwo Lublany przyczyniło się między innymi do rozbudowy współpracy z międzynarodowymi organizacjami, oraz wzrostu zainteresowania miastem wśród międzynarodowych mediów.
• „Szczyty Bałkanów” Peaks of the Balkans Albania-Kosowo-Czarnogóra
Inicjatywa ta, która jest częścią szerszego projektu ‘Balkans Peace Park Project’, to wspólny sukces trzech krajów promujących jeden region. Wspiera ona ochronę przyrodniczego, kulturowego i duchowego dziedzictwa regionu, jak również przywraca wzajemne zaufanie, bezpieczeństwo i współpracę gospodarczą pomiędzy zaangażowanymi krajami. Po zakończeniu wojny domowej i konfliktu, przedstawiciele Albanii, Kosowa i Czarnogóry zjednoczyli siły aby stworzyć ponadnarodowy szlak turystyczny „Szczyty Bałkanów”, którego wizją jest otwieranie umysłów i granic. Peaks of the Balkans oferuje między innymi szkolenia i narzędzia wsparcia dla turystycznych mikro-przedsiębiorstw.
Od momentu wygranej w konkursie Turystyka Jutra zainteresowanie szlakami wzrosło zarówno wśród turystów, jak i wśród międzynarodowych mediów.
• Eko-Hotel Chepu EcoAdventure w Czile
Eko-hotel, położony na wyspie Chiloe, zbudowany został z ekologicznych materiałów i korzysta z energii odnawialnej. Co ciekawe każdy pokój, a są tylko cztery, posiada czujniki zużycia wody i energii, oraz regulację temperatury, tak by każdy gość był w stanie samodzielnie kontrolować zużycie.
Osoby zatrudnione w Chepu są okolicznymi mieszkańcami, posiłki serwowane przez właścicieli są przygotowywane z organicznych produktów wytwarzanych przez miejscowych rolników, a pamiątki sprzedawane turystom są wyrabiane przez znanych lokalnych rzemieślników i artystów. Chepu wspiera w ten sposób zatrudnienie lokalnej ludności, wzrost jej dochodów, a tym samym promuje lokalną kulturę i rękodzieło wśród międzynarodowych turystów.
Jak to działa?
Proces aplikacji jest bardzo prosty, wystarczy odpowiedzieć na wszystkie pytania zamieszczone w aplikacji internetowej dostępnej pod adresem:
https://wttc.fluidreview.com. Nie ma opłaty wpisowej, czyli żadnych kosztów z tym związanych, trzeba tylko zaprezentować swój projekt opisując szczegółowo w jaki sposób dana organizacja przyczynia się do rozwoju turystyki zrównoważonej i dlaczego zasługuje na wygraną!
Co roku, niezależne Jury decyduje o tym, kto zostanie finalistą. To jest pierwszy krok w procesie wyboru zwycięzców. Kolejny krok, to wizyta jednego z ekspertów w siedzibie kandydata, mająca na celu weryfikację praktyk stosowanych lokalnie przez finalistów. Kandydaci mogą składać aplikację w jednej z pięciu kategorii:
Destynacja (Destination),
Społeczność (Community),
Środowisko (Environment),
Innowacja (Innovation),
Ludzie (People).